Sommarsegling i Grekland

posted in: Okategoriserade | 0
Trasig bimini

Vi har under många år seglat i Grekland och vill nu beskriva lite av detta liv.

Vi kom till Medelhavet 2005 och började segla i Kroatien. Att segla i Kroatien är fantastiskt, lättnavigerat och en underbar natur. Mat och vin påminner om Italien. I städerna på öarna är det lätt att lägga till och ta del av den gamla kulturen. En fin upplevelse är katedralen i Porec med en unik mosaik. BILD 1.Den gamla staden innanför murarna i Dubrovnik är också värt ett besök. Vi stannade i Kroatien flera år och upplevde förändringen från ett slutet samhälle till att det blev mer kommersiellt.Det blev  uppenbart att man tog bra betalt av turister, så vi flyttade söderut och hamnade i Grekland. Resan dit tog två år. Båten fick övervintra i Montenegro. När Montenegro förklarade sig självständiga och lämnade Serbien var vi på plats.

På svaj i Ormos Vliko

Vi har flera gånger flyttat både öster och västerut och återkommer alltid till Grekland på grund av öppenheten i hamnar och på land.

Idag har Grekland infört avgifter för segling i deras vatten. Årsavgift på 500 kr och i vårt fall dessutom ca 1000 kr per månad. Därtill kommer hamnavgifter om man inte ligger i en naturhamn. Vid stadskajerna tar de numera ofta betalt för övernattning och lite till om man önskar vatten och el. En positiv utveckling för det är mer välskött och det skapas arbetstillfällen. Ibland ser man personer som kopplar el från gatubelysningen och vatten från gräsmattevattning.

Förra året startade vi i Italien, Cervignano del Friuli och tog oss tillbaka till Grekland, Preveza, som ligger söder om Korfu.

Gennakersegling

Den seglingen var en upplevelse med flera åskstormar, en motor som inte alltid fungerade pga dieselbakterier i tanken. Vi hade också fina långa seglingar med gennaker längs italienska kusten. Oftast fick övernattning ske i hamnar som ligger utanför centrum och är väl bevakade. En enda gång låg vi på svaj tillsammans med många maneter.

Denna sommar ska vara en lazy sommar med korta distanser, mycket sol och bad, hade vi bestämt. För första gången har vi upplevt mulna dagar och riktiga skyfall, men övervägande har det varit soliga dagar. Det har varnats för åska och åskstormar enligt väderrapporten, som vi får via Navtex. I norra Adriatiska havet är situationen densamma som i fjor. Kan detta ha med klimatet att göra? Tidigare har vi i Adriatiska havet erfarit lätta vindar på morgonen och en ökande vind från nordväst på eftermiddagen.

Ingen vind på morgonen

Vi har också haft fina dagar med både lätta och starka vindar. Ibland hinner vi precis få upp alla segel och så lägger sig vinden. Då passar vi på att bada. Kjell är noga med att man inte får släppa taget från båten. Plötsligt är vinden tillbaka och då är det inte möjligt att simma ikapp. Vi har legat på fina ankarplatser och vid kaj för bunkring av mat, vatten och diesel.

Vin serverat på grekisk vis

Den grekiska maten finns på alla restauranger med grekisk sallad med fetaost, grillspett med nöt, gris eller kyckling. Vinet är inte så bra men en isande kall öl passar alltid. Retsinan bör man pröva åtminstone en gång.

Idag har vi en lat dag i Laganabukten på Zakynthos. Vi väntar på att få se en havssköldpadda, Caretta caretta, som kommer hit för att lägga ägg i den fina sanden. Här är också många turister och hotell. Vi ligger på svaj och njuter av sol och bad.

Imorgon ska vi fortsätta till Katakolon för att besöka grekiska vänner.