Intresseförfrågan angående stöldåtgärder
2021-05-06
Intresseförfrågan angående.
Stölder i båtklubbar.
Skånes Båtförbund avser att hålla en diskussion om stölderna i våra hamnar. Tanken är att bjuda in försäkringsbolag och representanter för övervakningsföretag för att försöka klargöra vad som kan, och får, göras för att stävja stölderna.
Tanken är att detta skulle äga rum tidigt i höst och att alla båtklubbar kan delta. Beroende på hur Coronasituationen utvecklas får vi sedan se om det går att ha ett fysiskt möte med en ENKEL förtäring eller en digital seans. För att få en uppfattning om intresset vill vi ha en preliminär anmälan, se nedan.
De senaste åren har båtar och, främst, utombordsmotorer stulits i hamnarna. Miljardbelopp har försvunnit ur landet, främst till Östeuropa, på ett sätt som har alla tecken på att vara välorganiserat.
För båtägaren blir det ett avbräck i fritidsaktiviteterna och försäkringspremierna skjuter i höjden. För försäkringsbolagen stiger kostnaderna för stölderna och premierna måste höjas.
För tjuvarna är det fritt fram. Riskerna är minimala. Inga kontroller av utförsel, det är normalt inte tillåtet att inspektera fordon som passerar gränsen på utresa.
I flera år har det diskuterats att skärpa kontrollerna men inget har hänt. Förstärkning av inresekontroller finns det medel till medan stöldgods för miljarder förs ut närmast okontrollerat. Trots påtryckningar ignoreras detta av styrande politiker. Svårt att förstå.
Mot denna bakgrund förefaller det enda som kan göras vara att lösa problemen på egen hand. Hjälp från de styrande är inte att påräkna. Så vad kan vi göra? Att inhägna hamnen är en möjlighet. Problemet är att hamnen är en del av samhället, många tycker om att vandra runt på bryggorna och titta på de vackra båtarna. När man skall sälja bostäder i närheten av hamnarna är det alltid mot en för- och bakgrund av bryggor och båtar. Ofta är hamnarna också arrenderade av kommunen och förbjudna att spärra av hamnområdet. Det r svårt att få klubbmedlemmar att ställa upp att gå vakt. Endera har man ett dagtida arbete eller så har man uppnått en ålder som inte befrämjar nattvandring.
En alternativ möjlighet är att kameraövervaka området. Där finns då inskränkningar så att man inte får ha en övervakning som kan göra det möjligt att identifiera tjuvarna. Möjligen skulle en övervakning med kameror som inte kan identifiera någon kombinerat med en övervakningscentral och en snabbutryckande grupp av vittnen vara en framkomlig väg. Problemet då är att tillgreppen sker på några få minuter, sedan är stöldgodset borta på väg till uppsamlingsplatser eller direktexport. Vittnesgruppen kan eller får inte ingripa. Myndighetspersoner med rätt att ingripa är normalt inte inom ett fåtal minuters avstånd från brottsplatsen och har ofta annat att göra. Tjuvarna kommer även sjövägen vilket ytterligare försvårar ingripanden.
Återigen, vi måste agera på egen hand. Här ges möjlighet att diskutera med sakkunniga och försöka hitta strategier för att försvåra för, och avskräcka, tjuvarna! Vi vill ha våra båtar som vi ofta arbetat hårt i många timmar för att hålla i stånd, i fred! Att titta med misstänksamhet på främmande personer på bryggan är inte det goda båtlivet.
Vi vill ha en intresseanmälan snarast och senast 1/6!
Skicka ett mail till info@skanebat.se med uppgift om klubb, namn på potentiell deltagare, mailadress och lämplig dag och tidpunkt i veckan. I tiden siktar vi på månadsskiftet augusti/september. Plats eller digitalt kommer senare.
Skånes Båtförbund
Björn Skarin
sekreterare